Hybrid education model: challenges for teacher training and development

Main Article Content

Giselle Rodriguez Caballero, PhD.
Edwar Salazar Arango, Lic
Gregory Edison Naranjo Vaca, PhD.

Abstract

COVID-19 has had a significant impact on all aspects of social life; in education, this challenge involved the closure of educational institutions for long periods and the migration from in-person to distance education, taking advantage of information and communications technologies. The experience demonstrated the benefits of this type of education and advised establishing a training model that takes advantage of the training possibilities of distance education and the experiences and contributions of in-person education. In this article, based on bibliographic analysis and pedagogical experience, the challenges that the implementation of the hybrid model imposes on the training and development of teaching staff are assessed.

Article Details

How to Cite
Rodriguez Caballero, G. A., Salazar Arango, E., & Naranjo Vaca, G. E. (2024). Hybrid education model: challenges for teacher training and development. Revista De investigación, formación Y Desarrollo: Generando Productividad Institucional, 12(1), 26-34. https://doi.org/10.34070/rif.v12.i1.VUJQ7428
Section
Artículos
Author Biography

Giselle Rodriguez Caballero, PhD., Universidad de Oriente

Doctor of Pedagogical Sciences Giselle Aurelia Rodriguez Caballero. He has been a teacher for more than 14 years, 10 of them in Higher Education in the General Pedagogical Training Discipline Department. He has published in high-impact journals. Defending Masters thesis in Education Sciences, Specialty in psychopedagogical teaching and the PhD in Pedagogical Sciences, which is proof of his constant improvement as an Education professional.

How to Cite

Rodriguez Caballero, G. A., Salazar Arango, E., & Naranjo Vaca, G. E. (2024). Hybrid education model: challenges for teacher training and development. Revista De investigación, formación Y Desarrollo: Generando Productividad Institucional, 12(1), 26-34. https://doi.org/10.34070/rif.v12.i1.VUJQ7428

References

Fernández, F. A., Calzado Lahera, D. (2008). La didáctica: UNA VISIÓN HISTÓRICA DESDE SU DESARROLLO EN EL VARONA. VARONA, (47), 33-42.

Colectivo de autores (2017). Modelo de Educación a Distancia de la Educación Superior Cubana. Versión digital

Cubela G, JM, Fonseca A, B. (2022). Una gestión educativa diferente atemperada a la universidad contemporánea”. Revista de Desarrollo Sustentable, Negocios, Emprendimiento y Educación RILCO DS, n. 30 (p.p. 50-60, abril 2022). Disponible en línea:https://www.eumed.net/es/revistas/rilcoDS/30-abril22/universidad-gestion.

Cubela González, JM (2021). Orientaciones educativas para promover el crecimiento personal en los jóvenes. Una propuesta para educadores. Publicado en la Revista de Investigación, Formación y Desarrollo: Generando Productividad Institucional, 9(1), 6, https://doi.org/10.34070/rif.v9i1.263.

Cubela, González, JM (2018). La atención psicopedagógica del docente a favor del aprendizaje y el autoaprendizaje de los estudiantes. Recuperado de: https://acortar.link/uss092.

Cristiá Lara, S. (2023). Los nuevos desafíos de la educación en las universidades. Revista de Investigación , Formación y Desarrollo: Generando Productividad Institucional, 11(3), 12–20. https://doi.org/10.34070/rif.v11i3.425.

ONU (2015) Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. Recuperado de https://acortar.link/zMVEw.

Osorio Gómez, L. (2010). Características de los ambientes híbridos de aprendizaje: estudio de caso de un programa de posgrado de la Universidad de los Andes. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC). 7(1) Recuperado de http://hdl.handle.net/10609/2969

Páez Suárez, V. (compiladora). (2017) La Didáctica de la Educación Superior ante los retos del siglo XXI. Editora Educación Cubana, Recuperado de www.ucpejv.edu.cu www.cimex.cu.

Viñas, Mariela. (2021). Retos y posibilidades de la educación híbrida en tiempos de pandemia. Revista Plurentes. Artes y Letras. 12, (27) Recuperado en https://doi.org/10.24215/18536212e027.