Peace education: state of the art of peace culture, discussion of theories and scientific production

Main Article Content

Octavio Loyola Alvarado, Mgs.

Abstract

The objective of this article is to distinguish the progress on Peace Education associated with Alternative Methods of Conflict Resolution (MARC) in Ecuador, through a State of the Art that covers the research carried out between 2016 and 2020, to promote it as a subject in the official Curriculum through the identification of the differences between peace and conflict, through the analysis of academic writings on peace education and the description of the notion of the main theories related to Culture of Peace. The traditional education model and its curriculum focus their objectives on the development of skills and competencies. From this perspective, conflict is assumed as something negative. It does not take into account the structural violence linked to power relations between teachers and students. Due to this, a positive and comprehensive approach to conflict is insisted upon, where it is sought to transform it into non-violence, but at the same time entails a critical analysis of structural violence in power relations. This will allow the construction of an environment of peaceful coexistence where conflicts are addressed through mediation and other alternative methods of conflict resolution.

Article Details

How to Cite
Loyola Alvarado, O. (2024). Peace education: state of the art of peace culture, discussion of theories and scientific production. Revista De investigación, formación Y Desarrollo: Generando Productividad Institucional, 12(1), 79-87. https://doi.org/10.34070/rif.v12.i1.QMBS2687
Section
Artículos

How to Cite

Loyola Alvarado, O. (2024). Peace education: state of the art of peace culture, discussion of theories and scientific production. Revista De investigación, formación Y Desarrollo: Generando Productividad Institucional, 12(1), 79-87. https://doi.org/10.34070/rif.v12.i1.QMBS2687

References

Andrade Correa, D. E. (2015). La mediación y el arbitraje como métodos alternativos de solución de conflictos en los contratos administrativos (Bachelor's thesis, Quito: UCE).

Cabello Tijerina, P. A. (2012). La mediación como política social aplicada al fortalecimiento de la cultura de paz en México y España. Proyecto de investigación 60-81.

Concha, P. C. (2009). Teoría de conflictos de Johan Galtung. Revista de paz y conflictos, (2), https://www.redalyc.org/pdf/2050/205016389005.pdf

Cortés, Diana (2021). ¿Qué es el conflicto? Ceupe Megazine. https://www.ceupe.com/blog/que- es-el-conflicto.html

Entelman, R. F. (2002). Teoría de conflictos (Vol. 1). Gedisa.

Fisas, V. (2011). Educar para una cultura de paz. Quaderns de construcció de pau, 20.https://novact.org/wp-content/uploads/2012/09/Educar-para-una-cultura-de-paz-porVicen%C3%A7- Fisas.pdf

Galtung, J. (1998). Tras la violencia, 3R: reconstrucción, reconciliación, resolución. Bakeas.

Galtung, J. (1996). Peace by peaceful means: Peace and conflict, development and civilization. Peace by Peaceful Means, 1-292.

García, M. (2010). Mediación Escolar. Editorial Graó.

Giesecke, M. (1999). Cultura de paz y enseñanza de historia. Ecuador–Perú. Horizontes de la negociación y el conflicto, Quito/Lima: FLACSo/DESCo, 303-315. http://flacso.edu.ec/docs/ecuaperu_giesecke.pdf

Lagos, M. R. (2018). La mediación en China continental: Orígenes y regulación actual. Ars Boni et Aequi, 14(2), 87-111.

Macas, K. G., Martí, G. N., Romero, Y. R., y Hernández, N. B. (2017). Mediación y cultura de paz en Ecuador. Magazine de las Ciencias: Revista de Investigación e Innovación, 2(3), 01-18. https://revistas.utb.edu.ec/index.php/magazine/article/view/299

Martín, A. L., Extremera, P. G., y Martín, R. M. (2018). La mediación educativa como Cultura de paz. Revista de Cultura de paz, 2, 125-145.

https://www.revistadeculturadepaz.com/index.php/culturapaz/article/view/26

Montserrat Antonin Martín, M. (2010). La mediación intercultural en el sistema de salud de Cataluña. Universitat Rovira i Virgili.

https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/8442/TESIS.pdf?sequence=1 yisAllowed=y

Montessori, M., y Bofill, M. (1986). La mente absorbente del niño. México: Diana.

Montoya, N. P. M. (2005). ¿ Qué es el estado del arte?. Ciencia y Tecnología para la salud Visual y Ocular, (5), 73-75.

Ruíz Ortiz, C. (2014). Teología y cultura de paz. Cultura De Paz, 20(62), 16-24. https://doi.org/10.5377/cultura.v20i62.1466

Torremorell, C. (2007). Prevención de conflictos y mediación escolar. Revista Educación de Castilla-La-Mancha, 4, 60-67. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2506060