Challenges and innovations in mathematics learning in high school education: The perspective of a group of teaching students.

Main Article Content

Christian Tomala Vergara, Ing.
Nerie Cuenca Flores, Psi.

Abstract

The teaching process of mathematics is one shrouded in various social taboos, both from the perspective of students and of professional educators. This research work seeks to determine the perspectives and opinions of a group of university students on the difficulties and challenges of teaching this subject in the high school area. For this, through a mixed evaluation of their perspectives of common cases, it was possible to determine that the problems of disinterest, frustration and academic disparities are everyday situations in high school studies, which end up appearing to be difficult and annoying for the average student to study, but which can be solved through development strategies between teachers and virtual tools according to the context in which they are found.

Article Details

How to Cite
Tomala Vergara, C., & Cuenca Flores, N. (2024). Challenges and innovations in mathematics learning in high school education: The perspective of a group of teaching students. Revista De investigación, formación Y Desarrollo: Generando Productividad Institucional, 12(2), 35-43. https://doi.org/10.34070/gmrwzw33
Section
Artículos

How to Cite

Tomala Vergara, C., & Cuenca Flores, N. (2024). Challenges and innovations in mathematics learning in high school education: The perspective of a group of teaching students. Revista De investigación, formación Y Desarrollo: Generando Productividad Institucional, 12(2), 35-43. https://doi.org/10.34070/gmrwzw33

References

García-Moya, M., Gómez-Escobar, A., Solano-Pinto, N., & Fernández-Cezar, R. (2020). Las creencias de los futuros maestros sobre la enseñanza y aprendizaje de las matemáticas. Revista Espacios, 41(09). https://www.revistaespacios.com/a20v41n09/a20v41n09p14.pdf

Godino, J. D., Batanero, C., & Vicenç, F. (2003). Fundamentos de la enseñanza y el aprendizaje de las matemáticas para maestros. Universidad de Granada. http://repositorio.minedu.gob.pe/handle/20.500.12799/4829

Guzmán, C. N., González, M. D. S. G., & Aguilar, M. S. (2021). El afecto y el razonamiento covariacional: una reflexión sobre la importancia de su estudio. Revista Educación, 45(2), 1-12. https://www.scielo.sa.cr/pdf/edu/v45n2/2215-2644-edu-45-02-00651.pdf

Martínez-Padrón, O. J. (2021). El afecto en la resolución de problemas de Matemática. RECIE. Revista Caribeña de Investigación Educativa, 5(1), 86-100. http://funes.uniandes.edu.co/23792/1/Martínez2021Conocimiento.pdf

Ministerio de Educación (s.f.) Malla Curricular – Bachillerato Unificado. https://educacion.gob.ec/malla-curricular-bachillerato-general-unificado/

Monje Parrilla, F. J., Castro Martínez, E., & Pérez Tyteca, P. (2013). Afecto y matemáticas: diseño de una entrevista para acceder a los sentimientos de alumnos adolescentes. Avances de investigación en educación matemática. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/97700

Ricoy, M. C., & Couto, M. J. V. (2018). Desmotivación del alumnado de secundaria en la materia de matemáticas. Revista electrónica de investigación educativa, 20(3), 69-79. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-40412018000300069

Roig-Vila, R. (2017). Investigación en docencia universitaria. Diseñando el futuro a partir de la innovación educativa. Octaedro. https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/71148/1/Investigacion-en-docencia-universitaria_46.pdf

Segarra, Y. R. y Pérez-Tyteca, P. (2017). Nivel de ansiedad hacia las Matemáticas de futuros maestros de Educación Primaria. Octaedro. https://rua.ua.es/dspace/handle/10045/71148

Tyteca, P. P., Martínez, E. C., Alex, I. S., Martínez, E. C., García, F. R. F., & García, F. C. (2008). Ansiedad matemática de los alumnos que ingresan en la Universidad de Granada. In Investigación en educación matemática: comunicaciones de los grupos de investigación del XI Simposio de la SEIEM, celebrado en La Laguna del 4 al 7 de septiembre de 2007 (pp. 171-180). Sociedad Española de Investigación en Educación Matemática, SEIEM. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2696965.pdf