Changes in Educational Scenarios Generated by Covid – 19. Guiding Guidelines for the Construction of Life Projects for Adolescents and Young People in the Post-Pandemic Stage.

Main Article Content

Maibel Rebollar Ferrer, Dr. C.
Maribel Ferrer Vicente Dr. C.

Abstract

The context that the world is facing motivates the analysis of the conditions in which the training of adolescents and young people has been carried out with the changes produced in the educational scenarios, influenced by COVID, which went from face-to-face teaching activities to distance activities with new ways of teaching and learning. The objective is to reflect on the need to justify these changes and offer guidelines in the orientation of adolescents and young people towards developmental life projects in the post-pandemic stage, which was possible by the application of a system of methods that included analysis and synthesis, systematization, analysis of different documents related to training, methodological triangulation and systematization.

Article Details

How to Cite
Rebollar Ferrer, M. ., & Ferrer Vicente, M. (2024). Changes in Educational Scenarios Generated by Covid – 19. Guiding Guidelines for the Construction of Life Projects for Adolescents and Young People in the Post-Pandemic Stage. Revista De investigación, formación Y Desarrollo: Generando Productividad Institucional, 12(2), 51-56. https://doi.org/10.34070/f8szgv90
Section
Artículos

How to Cite

Rebollar Ferrer, M. ., & Ferrer Vicente, M. (2024). Changes in Educational Scenarios Generated by Covid – 19. Guiding Guidelines for the Construction of Life Projects for Adolescents and Young People in the Post-Pandemic Stage. Revista De investigación, formación Y Desarrollo: Generando Productividad Institucional, 12(2), 51-56. https://doi.org/10.34070/f8szgv90

References

Cubela, J. M. (2024). Papel de las organizaciones estudiantiles en Cuba. trascendencia social en la Universidad de Oriente. Ponencia presentada en XIV Congreso Internacional de la Educación Superior, Universidad 2024, desarrollado en La Habana. Cuba. Del 5 al 9 de febrero de 2024. Disponible en: https://www.congresouniversidad.cu/

Cubela, J. M. (2023). Crecimiento personal en los jóvenes. necesidad de su potenciación desde la universidad. Conferencia desarrollada en III Congreso Virtual de Ciencias Básicas Biomédicas en Granma. CIBAMANZ-2023 a celebrado del 1ro al 30 de noviembre del 2023. Recuperado en https://cibamanz.sld.cu

Cubela G, JM, Fonseca A, B. (2022): Una gestión educativa diferente atemperada a la universidad contemporánea”. Revista de Desarrollo Sustentable, Negocios, Emprendimiento y Educación RILCO DS, n. 30 (p.p. 50-60, abril 2022). Disponible en línea:https://www.eumed.net/es/revistas/rilcoDS/30-abril22/universidad-gestion.

Cubela, J. M. (2016). La labor educativa de los jóvenes: un reto de las universidades del siglo XXI. Guayaquil. Ecuador: En Revista Investigación, Formación y Desarrollo. Edición No 3. Enero de. 2016. ISSN 1390-9681. Disponible en http://ojs.formacion.edu.ec/index.php/rif/article/view/88

Cubela, M. (2017). La Labor Educativa con la Juventud en el Siglo XXI. Editorial: Editorial Académica Española (3 Julio 2018) Disponible en https://www.amazon.com/-/es/Juana-Mar%C3%ADa-Cubela-Gonz%C3%A1lez/dp/6202153555

Hernández, Ovidio (1998) Desarrollo Integral de los Proyectos de Vida en la Institución Educativa. La Habana: CIPS. 1998.

Hernández, Ovidio (2004) Sociedad y educación para el desarrollo humano. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Ferrer, M. y A. Rebollar (2013) Las transformaciones educacionales. En Transformación de la institución educativa. Editorial Pueblo y Educación. ISBN: 978-959-13- 2628-7 (p. 18 – 33).

Rebollar, M. (2019). La orientación socioeducativa a los alumnos de Secundaria Básica para la gestión de un proyecto de vida desarrollador. Tesis doctoral. Universidad de Oriente.

Scabuzzo, T., Fabrizi, J., Di Cianni,M. (2015). Adolescencias en escenarios educativos. Recuperado de https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.1520/ev.1520.pdf