The Research Component as Part of the Process Theoretical - Practical Learning: A Look at the Institute Higher Technological Vocational Training Administrative and Commercial (ITFPAC)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34070/rif.v5i3.76

Keywords:

investigative component, learning theoretical - practical

Abstract

The current demands of Ecuadorian society demand the development of sciences, so that scientific work - research of the teacher and the student in the higher education institutes is a fundamental part of the process of professional training and learning theoretical - practical, particularly in the Instituto Superior
Technologic the Formation Professional Administrative and Commercial (ITFPAC), this being the object of this article. Special connotation is given to the proposal of student scientific research strategies for the research component, with the purpose of incorporating students in research based on scientific methods, under the supervision of the teacher as a guide to their projects. This component is part of the design of the academic program, where students need to make intellectual connections and research practices between the content and skills declared in the programs, the research approaches and the borders of the disciplines that comprise it. The objective of this work is to show how the structuring of the research component was achieved as part of the theoretical-practical learning process through strategies that allow to incorporate this component efficiently and functionally in the process teaching - learning.

Author Biography

  • Alejandro Nicolas Lema Cachinell, Instituto Superior Tecnológico de Formación Profesional Administrativa y Comercial

    Director del Departamento de Investigación del Instituto Superior Tecnológico de Formación Profesional Administrativa y Comercial, Ingeniero en Contaduría Pública y Auditoría CPA graduado en la Universidad Estatal de Milagro. Doctor en Ciencias Pedagógicas en la Universidad de Oriente de Santiago de Cuba, director de la revista internacional (Investigación, Formación y desarrollo: generando productividad institucional) ubicada en catalogo LATINDEX, evaluador internacional de la Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva (RLEI)  de la Universidad central de Santiago de Chile ubicada en SCIELO, miembro de la red de investigación internacional RED-DEES. Ponente en numerosos congresos nacionales e internacionales. Autor de numerosas publicaciones entre las que se destacan: “La motivación y orientación educativa”, “Visión de la productividad de la evaluación en el desempeño del docente”, “Reflexiones del Impacto de la ciencia y la tecnología en la actividad pedagógica profesional”, “Problemas contemporáneos de la Pedagogía: una visión desde los Institutos Técnicos y Tecnológicos” y “Evaluación del Desempeño Profesional del Docente”.

    Su reconocida trayectoria como docente titular tiempo completo del Instituto Superior Tecnológico de Formación Profesional Administrativa y Comercial le ha permitido ocupar distintas responsabilidades, entre las que resalta director de investigación, puesto en el que actualmente se desempeña.

Published

2017-12-29