The Teacher ́s Digital Competences and Its Incidence in the Learning Process in theSuperior Technological Institute of Professional Administrative and CommercialTraining of Ecuador

Main Article Content

Emma Zulay Delgado Saeteros
Alejandro N. Lema
Belinda M. Lema

Abstract

The process of teaching learning in higher education demands changes that promote the quality required in Ecuador from the Organic Law of Higher Education. However; the information and communication technologies represent a communicative revolution generally limited to those who can access and have knowledge about it. Its openness is not as global issue as it is said or thought: many are the drawbacks that make this phenomenon a restricted field to just a few people, although there is an increasing number of users. The technology has covered several fields, today we talk about the syndrome of educational technology, the researcher Justo Chavez mentions in his contribution, "Current Trends in Education," where he emphasizes that the boom and versatility of technology makes its use is at all stages of the education system. Therefore, institutions of higher education are inevitably isolated from these changes and phenomena. From this point of view, the teacher must possess the necessary skills to promote the use of ICTs as a highly important didactic means which will allow adequate preparation for their students.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
The Teacher ́s Digital Competences and Its Incidence in the Learning Process in theSuperior Technological Institute of Professional Administrative and CommercialTraining of Ecuador. (2018). Revista De Investigación, Formación Y Desarrollo: Generando Productividad Institucional, 6(1), 7. https://doi.org/10.34070/rif.v6i1.102
Section
Artículos
Author Biography

Emma Zulay Delgado Saeteros, Instituto Superior Tecnológico de Formación Profesional Administrativa y Comercial

Vicerrectora Administrativa - Financiera del Instituto Superior Tecnológico de Formación Profesional Administrativa y Comercial, Ingeniera en Sistemas Computacionales graduada de la Universidad Estatal de Milagro en el año 2013. Doctora en Ciencias Pedagógicas en la Universidad de Oriente de Santiago de Cuba, miembro del Consejo editorial de la revista internacional (Investigación, Formación y desarrollo: generando productividad institucional) ubicada en catalogo LATINDEX, ha recibido varios  reconocimientos profesionales entre los que se destacan: “IX Taller Nacional de la Educación Técnica y Profesional con Participación Extranjera”, “Maestro Sociedad 2015”, entre otras. Miembro de la red de investigación internacional RED-DEES.

Ponente en numerosos congresos nacionales e internacionales entre los que sobresalen “Convención Internacional de Ciencias Técnicas”, “2do Congreso Internacional de Ciencias Pedagógicas”, “XXI Congreso Latinoamericano de Extensión Universitaria”, y “VII Coloquio de Formación Laboral”.

autora de varios artículos cientificos entre las que se destaca: “Problemas Contemporáneos de la Pedagogía: Una visión desde los Institutos Técnicos y Tecnológicos”, “Tecnologías de la Información y la Comunicación: Una Realidad en la Práctica Pedagógica Contemporánea”, “La Capacitación Docente en el Uso de las Funcionalidades de las TIC´s en el Proceso de Enseñanza-Aprendizaje en el ITFPAC” “Las Competencias Investigativas para el Proceso de Aprendizaje Organizacional como una Acción del Proyecto Institucional del Instituto Superior Bolivariano”.

How to Cite

The Teacher ́s Digital Competences and Its Incidence in the Learning Process in theSuperior Technological Institute of Professional Administrative and CommercialTraining of Ecuador. (2018). Revista De Investigación, Formación Y Desarrollo: Generando Productividad Institucional, 6(1), 7. https://doi.org/10.34070/rif.v6i1.102