Digital transformation in an educational institution
Main Article Content
Abstract
We live in the era of knowledge and globalization, in which technological changes are occurring at high speed, which imply new processes of harmony in society. Technological advances and social and cultural changes are permeating education. This article introduces us to the digital era, trying to demonstrate the relevance and impact that digital transformation has in contemporary society. A bibliographic review related to the digital transformation strategy was conducted. To achieve the above, an exhaustive review of texts was conducted, first impact journals on platforms such as Scopus and Lilacs, among others, analysis and synthesis methods were applied. It is concluded that in educational organizations digital transformation is possible and necessary to begin as soon as possible and will be viable if the teams that have to implement it know in detail the vision and implementation of a strategy based on a diagnosis and concludes with the redefinition of objectives, processes, activities, relationships, and culture within the organization.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Este trabajo tiene licencia DE Atribución/Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional. CC BY-NC-SA 4.0.
How to Cite
References
Almaraz Menéndez, F., Maz Machado, A., y López Esteban, C. (2016). Análisis de la transformación digital de las Instituciones de Educación Superior. Un marco de referencia teórico. EDMETIC. Revista de Educación Mediática y TIC, 6(1), 181–202. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5911340.pdf
Andrade Arvelaez, K. Y. (2019). Uso de dispositivos móviles y la conducta disruptiva en los estudiantes de la escuela de educación básica. (Tesis). UNIVERSIDAD TÉCNICA DE BABAHOYO.
Aramendi Jauregui, P., Arburua Goienetxe, R. M., y Buján Vidales, K. (2017). El aprendizaje basado en la indagación en la enseñanza secundaria. Revista de Investigación Educativa, 36(1), 109. https://doi.org/10.6018/rie.36.1.278991
Bachini, I. R. (2019). Diseño de Recursos Educativos Abiertos. Relato de una experiencia con estudiantes de formación de Profesorado. DC, 2(4). http://www.evirtual.unsl.edu.ar/revistas/index.php/d
Barro, S. (2018). De la digitalización de las universidades a las universidades digitales. Universídad. https://www.universidadsi.es/de-la-digitalizacion-de-las-universidades-a-las-universidades-digitales/
Baser, D., Ozden, M. Y., y Karaarslan, H. (2017). Collaborative Project-Based Learning: An Integrative Science and Technological Education Project. Research in Science y Technological Education, 35(2), 131–148.
Butcher, N., Kanwar, A., y Uvalic-Trumbic, S. (2015). Guía básica de recursos educativos abiertos (REA). UNESCO Publishing.
Centro Internacional para la Innovación en la Educación Superior, bajo los auspicios de la U. y el I. de E. de la U. de T. (2022). Transformación digital de la enseñanza y el aprendizaje en la educación superior. https://es.ichei.org/Uploads/Download/2022-05-16/628209dcbf32f.pdf
Chancusig, J., Flores, G., Venegas, G., Cadena, J., Guaypatin, O., y Izurieta, E. (2017). Utilización de Recursos Didácticos interactivos a través de las TIC´S en el proceso de enseñanza matemática. Boletin Virtual, 6(4), 1–23. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6119349.pdf
Chinkes, E., y Julien, D. (2019). Las instituciones de educación superior y su rol en la era digital. La transformación digital de la universidad: ¿transformadas o transformadoras? Ciencia y Educación, 3(1), 21–33. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7151589.pdf
Cruz-Amarán, D., y Guerrero, M. (2019). La transformación digital y la universidad cubana. In Ciencia e Innovación Tecnológica: Vol. XI (2019th ed., Issue abril, pp. 394–402). Editorial Academia Universitaria y Revista Opuntia Brava. https://www.researchgate.net/profile/Damaris-Cruz-Amaran/publication/339004202_La_transformacion_digital_y_la_universidad_cubana/links/5ea0a41ba6fdcc88fc360a4d/La-transformacion-digital-y-la-universidad-cubana.pdf
Cueva Gaibor, D. A. (2020). Transformación Digital en la universidad actual. Revista Conrado, 16(77), 483–489. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext ypid=S1990-86442020000600483
Dávila-Morán, R. C., Mori Paredes, M., A., Cribillero Roca, M., C., Arroyo Vigil., V., M., y De la Torre Guzman, L. C. (2022). Transformación digital y el manejo del cambio en docentes de una universidad peruana, en época de pospandemia. Universidad y Sociedad, 14(S6), 469–479. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/3478/3422
Grajek, S., y Reinitz, B. (2019). Getting Ready for Digital Transformation: Change Your Culture, Workforce, and Technology. Digital Transformation (Dx). https://er.educause.edu/articles/2019/7/getting-ready-for-digital-transformation-change-your-culture-workforce-and-technology Transformación digital en una Institución Educativa.Vol. 12 No. 2, ISSN 1390-9789, agosto, 2024
Kamsker, S., Janschitz, G., y Monitzer, S. (2020). Digital transformation and higher education: a survey on the digital competencies of learners to develop higher education teaching. International Journal for Business Education, 160, 22–41. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1265949.pdf
Llorens, F., y Fernández, A. (2018). Aproximación a una medida de la transformación digital de las universidades. Universídad. https://www.universidadsi.es/aproximacion-a-una-medida-de-la-transformacion-digital-de-las-universidades/
Mejía Delgado, O. A., y Mejía Delgado, Y. Y. (2022). Transformación digital en las instituciones de educación superior a partir del Covid-19: madurez tecnológica de los estudiantes en Colombia. Revista Universidad y Empresa, 23(41). https://revistas.urosario.edu.co/index.php/empresa/article/view/10606
Mero Suarez, C., Merchán Carreño, E., y Mero Suarez, K. (2021). Transformación digital en la nueva normalidad para la educación superior. Serie Científica de La Universidad de Las Ciencias Informáticas, 14(4), 247–257. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/download/853/728/
Morán, F. E., Morán, F. L., Morán, F. J., y Sánchez, J. A. (2021). Tecnologías digitales en las clases sincrónicas de la modalidad en línea en la Educación Superior. Revista de Ciencias Sociales, 27(3), 317–333. https://produccioncientificaluz.org/index.php/rcs/article/view/36772
Oliveros Lugo, J., Fuertes Díaz, M. L., y Silva, A. C. (2017). La educación virtual como herramienta de apoyo en la educación presencial. https://doi.org/10.22490/ECACEN.2559
Restrepo Carvajal, C. A., y Gómez Arenas, N. A. (2022). Aproximación a la transformación digital en instituciones de educación superior mediante la teoría del cambio. Revista En-Contexto, 10(17). https://ojs.tdea.edu.co/index.php/encontexto/article/view/1163
Rivas, A. (Comp., André, F. (Comp., y Delgado, L. (Comp. (Eds.). (2017). 50 Innovaciones educativas para escuelas. CIPPEC.
Rodríguez Delís, Y., Campaña Jiménez, R. L., y Gallego Arrufat, M. J. (2018). Iniciativas para la adopción y uso de recursos educativos abiertos en Instituciones de Educación Superior. Educación Médica Superior, 32(4), 273–285. https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1524
Rodríguez, Y. (2019). ADOPCIÓN Y USO DE RECURSOS EDUCATIVOS ABIERTOS EN EDUCACIÓN SUPERIOR [(Tesis). Universidad de Granada]. http://hdl.handle.net/10481/56429
Vialart Vidal, M., Rodríguez Díaz, A., y Pérez Matar, R. (2023). El reto de la transformación digital en la Escuela Nacional de Salud Pública. Información Para Directivos de La Salud, 2023((en-abr);40), 1-10. https://revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/download/1293/1554
Viewnext (2020). Transformación digital en la Educación. Viewnext.
Zhang, X. (2020). Revisiting Textbook Adaption Through Open Educational Resources: An Inquiry into Students’ Emotions. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 21(3). https://doi.org/10.19173/irrodl.v21i3.4775