Digital transformation in an educational institution

Main Article Content

Juan A. Berenguer Gouarnaluses, Lcdo.
Bárbara A. Romeu Chelssen, MSc .
Maritza del C. Berenguer Gouarnaluses, MSc.

Abstract

We live in the era of knowledge and globalization, in which technological changes are occurring at high speed, which imply new processes of harmony in society. Technological advances and social and cultural changes are permeating education. This article introduces us to the digital era, trying to demonstrate the relevance and impact that digital transformation has in contemporary society. A bibliographic review related to the digital transformation strategy was conducted. To achieve the above, an exhaustive review of texts was conducted, first impact journals on platforms such as Scopus and Lilacs, among others, analysis and synthesis methods were applied. It is concluded that in educational organizations digital transformation is possible and necessary to begin as soon as possible and will be viable if the teams that have to implement it know in detail the vision and implementation of a strategy based on a diagnosis and concludes with the redefinition of objectives, processes, activities, relationships, and culture within the organization.

Article Details

How to Cite
Berenguer Gouarnaluses, J., Romeu Chelssen, B., & Berenguer Gouarnaluses, M. (2024). Digital transformation in an educational institution. Revista De investigación, formación Y Desarrollo: Generando Productividad Institucional, 12(2), 12-23. https://doi.org/10.34070/37zrtg82
Section
Artículos

How to Cite

Berenguer Gouarnaluses, J., Romeu Chelssen, B., & Berenguer Gouarnaluses, M. (2024). Digital transformation in an educational institution. Revista De investigación, formación Y Desarrollo: Generando Productividad Institucional, 12(2), 12-23. https://doi.org/10.34070/37zrtg82

References

Almaraz Menéndez, F., Maz Machado, A., y López Esteban, C. (2016). Análisis de la transformación digital de las Instituciones de Educación Superior. Un marco de referencia teórico. EDMETIC. Revista de Educación Mediática y TIC, 6(1), 181–202. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5911340.pdf

Andrade Arvelaez, K. Y. (2019). Uso de dispositivos móviles y la conducta disruptiva en los estudiantes de la escuela de educación básica. (Tesis). UNIVERSIDAD TÉCNICA DE BABAHOYO.

Aramendi Jauregui, P., Arburua Goienetxe, R. M., y Buján Vidales, K. (2017). El aprendizaje basado en la indagación en la enseñanza secundaria. Revista de Investigación Educativa, 36(1), 109. https://doi.org/10.6018/rie.36.1.278991

Bachini, I. R. (2019). Diseño de Recursos Educativos Abiertos. Relato de una experiencia con estudiantes de formación de Profesorado. DC, 2(4). http://www.evirtual.unsl.edu.ar/revistas/index.php/d

Barro, S. (2018). De la digitalización de las universidades a las universidades digitales. Universídad. https://www.universidadsi.es/de-la-digitalizacion-de-las-universidades-a-las-universidades-digitales/

Baser, D., Ozden, M. Y., y Karaarslan, H. (2017). Collaborative Project-Based Learning: An Integrative Science and Technological Education Project. Research in Science y Technological Education, 35(2), 131–148.

Butcher, N., Kanwar, A., y Uvalic-Trumbic, S. (2015). Guía básica de recursos educativos abiertos (REA). UNESCO Publishing.

Centro Internacional para la Innovación en la Educación Superior, bajo los auspicios de la U. y el I. de E. de la U. de T. (2022). Transformación digital de la enseñanza y el aprendizaje en la educación superior. https://es.ichei.org/Uploads/Download/2022-05-16/628209dcbf32f.pdf

Chancusig, J., Flores, G., Venegas, G., Cadena, J., Guaypatin, O., y Izurieta, E. (2017). Utilización de Recursos Didácticos interactivos a través de las TIC´S en el proceso de enseñanza matemática. Boletin Virtual, 6(4), 1–23. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6119349.pdf

Chinkes, E., y Julien, D. (2019). Las instituciones de educación superior y su rol en la era digital. La transformación digital de la universidad: ¿transformadas o transformadoras? Ciencia y Educación, 3(1), 21–33. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7151589.pdf

Cruz-Amarán, D., y Guerrero, M. (2019). La transformación digital y la universidad cubana. In Ciencia e Innovación Tecnológica: Vol. XI (2019th ed., Issue abril, pp. 394–402). Editorial Academia Universitaria y Revista Opuntia Brava. https://www.researchgate.net/profile/Damaris-Cruz-Amaran/publication/339004202_La_transformacion_digital_y_la_universidad_cubana/links/5ea0a41ba6fdcc88fc360a4d/La-transformacion-digital-y-la-universidad-cubana.pdf

Cueva Gaibor, D. A. (2020). Transformación Digital en la universidad actual. Revista Conrado, 16(77), 483–489. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext ypid=S1990-86442020000600483

Dávila-Morán, R. C., Mori Paredes, M., A., Cribillero Roca, M., C., Arroyo Vigil., V., M., y De la Torre Guzman, L. C. (2022). Transformación digital y el manejo del cambio en docentes de una universidad peruana, en época de pospandemia. Universidad y Sociedad, 14(S6), 469–479. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/3478/3422

Grajek, S., y Reinitz, B. (2019). Getting Ready for Digital Transformation: Change Your Culture, Workforce, and Technology. Digital Transformation (Dx). https://er.educause.edu/articles/2019/7/getting-ready-for-digital-transformation-change-your-culture-workforce-and-technology Transformación digital en una Institución Educativa.Vol. 12 No. 2, ISSN 1390-9789, agosto, 2024

Kamsker, S., Janschitz, G., y Monitzer, S. (2020). Digital transformation and higher education: a survey on the digital competencies of learners to develop higher education teaching. International Journal for Business Education, 160, 22–41. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1265949.pdf

Llorens, F., y Fernández, A. (2018). Aproximación a una medida de la transformación digital de las universidades. Universídad. https://www.universidadsi.es/aproximacion-a-una-medida-de-la-transformacion-digital-de-las-universidades/

Mejía Delgado, O. A., y Mejía Delgado, Y. Y. (2022). Transformación digital en las instituciones de educación superior a partir del Covid-19: madurez tecnológica de los estudiantes en Colombia. Revista Universidad y Empresa, 23(41). https://revistas.urosario.edu.co/index.php/empresa/article/view/10606

Mero Suarez, C., Merchán Carreño, E., y Mero Suarez, K. (2021). Transformación digital en la nueva normalidad para la educación superior. Serie Científica de La Universidad de Las Ciencias Informáticas, 14(4), 247–257. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/download/853/728/

Morán, F. E., Morán, F. L., Morán, F. J., y Sánchez, J. A. (2021). Tecnologías digitales en las clases sincrónicas de la modalidad en línea en la Educación Superior. Revista de Ciencias Sociales, 27(3), 317–333. https://produccioncientificaluz.org/index.php/rcs/article/view/36772

Oliveros Lugo, J., Fuertes Díaz, M. L., y Silva, A. C. (2017). La educación virtual como herramienta de apoyo en la educación presencial. https://doi.org/10.22490/ECACEN.2559

Restrepo Carvajal, C. A., y Gómez Arenas, N. A. (2022). Aproximación a la transformación digital en instituciones de educación superior mediante la teoría del cambio. Revista En-Contexto, 10(17). https://ojs.tdea.edu.co/index.php/encontexto/article/view/1163

Rivas, A. (Comp., André, F. (Comp., y Delgado, L. (Comp. (Eds.). (2017). 50 Innovaciones educativas para escuelas. CIPPEC.

Rodríguez Delís, Y., Campaña Jiménez, R. L., y Gallego Arrufat, M. J. (2018). Iniciativas para la adopción y uso de recursos educativos abiertos en Instituciones de Educación Superior. Educación Médica Superior, 32(4), 273–285. https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1524

Rodríguez, Y. (2019). ADOPCIÓN Y USO DE RECURSOS EDUCATIVOS ABIERTOS EN EDUCACIÓN SUPERIOR [(Tesis). Universidad de Granada]. http://hdl.handle.net/10481/56429

Vialart Vidal, M., Rodríguez Díaz, A., y Pérez Matar, R. (2023). El reto de la transformación digital en la Escuela Nacional de Salud Pública. Información Para Directivos de La Salud, 2023((en-abr);40), 1-10. https://revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/download/1293/1554

Viewnext (2020). Transformación digital en la Educación. Viewnext.

Zhang, X. (2020). Revisiting Textbook Adaption Through Open Educational Resources: An Inquiry into Students’ Emotions. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 21(3). https://doi.org/10.19173/irrodl.v21i3.4775