Guidance for teachers to develop language in students in the sixth year of life

Main Article Content

Lic. Berenis Silva Pérez
Ariolki Fumero Pérez, Dr.C.
Turmin Pérez Lambert, Dr.C.

Abstract

In the childhood preescolar, the 6to year of life he/she has inside their priorities the pursuit to the development of the language of the educandos, what guarantees their entrance to the primary school. In this sense it is fundamental the preparation of the educational ones in orientation logopédica, of group with the specialist in logopedia; with the result that he/she intends as objective of the work, the elaboration of a methodological variant for the orientation to educational for the development of the language in 6to year-old educandos. This investigation was deliberate, in the Infantile Circle The two Nightingales, in the school course 2022-2023, located in the Christ, municipality Santiago from Cuba. With this purpose theoretical, empiric methods and the percentage calculation were used for the qualitative and quantitative valuation of the results; as well as the triangulation of data. As results, a methodological variant is shown directed to the the sixth year-old superación of the educational ones, for the improvement of the methodological work, prioritizing the dimension Communication; potenciando in her also the I diagnose singular and grupal, the attention to the diversity and the educational inclusion.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Guidance for teachers to develop language in students in the sixth year of life. (2024). Revista De investigación, formación Y Desarrollo: Generando Productividad Institucional, 12(3), 13-18. https://doi.org/10.34070/rif/.v12.i3.2024.37413-18
Section
Artículos

How to Cite

Guidance for teachers to develop language in students in the sixth year of life. (2024). Revista De investigación, formación Y Desarrollo: Generando Productividad Institucional, 12(3), 13-18. https://doi.org/10.34070/rif/.v12.i3.2024.37413-18

References

Álvarez,E., Hueppf., y Fornaris,M.(2022). Estrategia pedagógica para la corrección del retraso del lenguaje en niños preescolares. Medisur. 20(3). Disponible en: https://medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/5280

Elías, D (2023) La transición educativa en la superación del maestros de preescolar y escolar en el contexto rural. Revista de Investigación, Formación y Desarrollo: Generando Productividad Institucional, Vol. 11 No. 2, (2023).

Elías, D (2023) La transición educativa de preescolar a primer grado en el contexto rural para la superación profesional. Revista EDUSOL, Vol. 23 No.84. https://edusol.cug.co.cu.view

Fernández, G. y Huepp, F.L. (2014). Fundamentos neuropsicológicos del lenguaje. Editorial Pueblo y Educación.

Fornaris,F. y Huepp, F.L. (2021). Prevención de la Dislalia. Revista Maestro y Sociedad 14(2),236-248.

Fumero, A.; Escalona, I; Peña, A. (2021). La transición educativa y continuidad del desarrollo de los niños y niñas de preescolar a primer grado desde la formación permanente. Formación y Desarrollo: Generando Productividad Institucional, 9(3) (pp. 71-76). https://ojs.formacion.edu.ec/index.php/rif/article/view/300

Milanés, G.B. (2022). La musicoterapia para la corrección de la dislalia funcional en niños de sexto. [Tesis de Maestría, Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad de Oriente de Santiago de Cuba].

Sola, J., García, M., Ortega, M. (2019). Las implicaciones del uso de dispositivos móviles en el proceso de enseñanza aprendizaje en alumnos de 5º y 6º de primaria. Pixel-Vi. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/190427

Suárez, M., Pons, M.I. y Hernández, J.E. (2021). La formación inicial del educador preescolar para la prevención de las desviaciones de la comunicación oral. Revista transformación.Trf17 (1).

Suárez, N.N.(2023). Orientación Logopédica a embarazadas sobre estimulación prenatal del lenguaje. [Tesis de Maestría en Atención Logopédica Integral, Universidad de Oriente].