Artificial intelligence as a tool to enhance constructivist learning: a bibliographic review.
Main Article Content
Abstract
This literature review investigates the different uses of artificial intelligence within andragogical learning frameworks, analyzing its influence on student engagement, academic achievement, and essential competency improvement. Thus, ethics and responsibility in AI implementation underscore equity and inclusion in educational access. Artificial intelligence (AI) is considered a new tool that can transform education by helping students construct knowledge (constructivist learning). AI is no longer considered a new teaching tool that allows students to learn by constructing new ideas. This educational strategy, focused on student-driven knowledge construction, finds in AI an ally to personalize and elevate learning. AI adjusts personalized materials for students, offering rapid and specific feedback to support consistent progress. Furthermore, it makes active inquiry and learning fun in classrooms, helping students become thinkers and do things independently.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Este trabajo tiene licencia DE Atribución/Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional. CC BY-NC-SA 4.0.
How to Cite
References
Albuja Sánchez, B., & Guadalupe Almeida, J. (2022). Áreas de estudio y aplicación de inteligencia artificial en las universidades mejor puntuadas del Ecuador. Revista Científica Y Tecnológica UPSE, 9(2), 58-74. https://doi.org/10.26423/rctu.v9i2.705
al., G. e. (2023). Company Games y Business Simulation Academic Journal.
Bolaño García , M., y Duarte Acosta, N. (15 de Septiembre de 2023). https://www.revistacirugia.org/index.php/cirugia/article/view/2365/2003. Obtenido de https://doi.org/10.30944/20117582.2365
Crovetto. (2020). Instituto De Estudios Transhumanistas.
Cruz, D. l., y Figueroa. (2018). Revista Cubana de Informática Médica.
Diaz. (2021). Revista Venezolana de Gerencia.
Flores. (2022). Revista de Investigación Académica sin Frontera.
Gangotena. (2023). Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar.
García Peña, V. R., Mora Marcillo, A. B., y Ávila Ramírez , J. A. (07 de septiembre de 2020). REVISTA CIENTIFICA DOMINIO DE LAS CIENCIAS. Obtenido de http://190.96.97.141:9000/jspui/bitstream/123456789/237/1/La%20inteligencia%20artificial%20en%20la%20educaci%c3%b3n.pdf
García-Peñaet. (2020). Dominio de las Ciencias.
González. (2023). Qurriculum: Revista de Teoría, Investigación y Práctica Educativa.
González Sánchez, J. L., Villota Garcia, F. R., Moscoso Parra, A. E., Garces Calva, S. W., y Bazurto Arévalo, B. M. (09 de agosto de 2023). Obtenido de https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/3488
Guadalupe, A. y. (2022). Revista Científica Y Tecnológica UPSE.
Huerta-Presa, y Zavala-Ramírez . (2023). Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0.
Joisonet. (2021). Revista Methodo: Investigación Aplicada a las Ciencias Biológicas.
Leeet. (2021). Academia Med.
Lenguaet. (2020). Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado.
Macías. (2023). RevistaG-ner@ndo.
Morocho Cevallos , R. A., Cartuche Gualán , A. P., Tipan Llanos, A. M., Guevara Guevara , A. M., y Ríos Quiñónez , M. B. (2021 de Diciembre de 2023). https://ciencialatina.org/index.php/cienciala. Obtenido de
Ocaña-Fernándezet. (2019). Propósitos y representaciones.
Padilla, R. D. (12 de Diciembre de 2019). Revista de Investigación en Tecnologías de la Información: RITI. Obtenido de https://riti.es/index.php/riti/article/view/112
Peñaherrera Acurio, W., Cunuhay Cuchip, W. C., Nata, y D. J., y Moreira Zamora. (2022).
Quezadaet. (2022). Revista Venezolana de Gerencia.
Sanabria-Navarro. (2023). Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación.
Silveira, G. y. (2022). Edutec: Revista electrónica de tecnología educativa.