The educational transition in overcoming the preschool and school teacher in the rural context.

Main Article Content

Dorelia Elías Gómez, Lic.
Ariolki Fumero Pérez, Dr.C.
Irelis Escalona Vázquez, Lic.

Abstract

The article exposes improvement activities for preschool and first grade teachers on the educational transition in the rural context. Its objective is the elaboration of a methodology for the improvement of multigrade teachers that enhances their performance in family orientation in the conduction of the educational transition in the rural context between the Early Childhood and School educational levels for the continuous integral development of the children for their full incorporation into school and life in general. For its conformation, methods from the theoretical level, analysis and synthesis and empirical pedagogical observation to the practice of professional development were used, which revealed the existence of pedagogical and didactic deficiencies that must be resolved to respond to the needs and demands of the rural context. The experience means as technical results the theoretical-methodological clarifications of the content of the educational transition in the process of overcoming the preschool and
school teacher in the rural context.

Article Details

How to Cite
Elías Gómez, D., Fumero Pérez, A., & Escalona Vázquez, I. (2023). The educational transition in overcoming the preschool and school teacher in the rural context. Revista De investigación, formación Y Desarrollo: Generando Productividad Institucional, 11(2), 1-8. https://doi.org/10.34070/rif.v11i2.410
Section
Artículos

How to Cite

Elías Gómez, D., Fumero Pérez, A., & Escalona Vázquez, I. (2023). The educational transition in overcoming the preschool and school teacher in the rural context. Revista De investigación, formación Y Desarrollo: Generando Productividad Institucional, 11(2), 1-8. https://doi.org/10.34070/rif.v11i2.410

References

Pérez Gamboa, A., Raga Aguilar, M. y García Acevedo, Y. (2022). La plataforma MOODLE como

espacio para la acción orientadora. Revista Varela, vol. 22 (63).

Morales Rumbaut, D.R. (2019). Trabajo con proyectos: innovación para promover modos de actuación integrador en profesores de lenguas extranjeras. Revista Varela, vol. 19(52), p. 45 - 51.

Chikuambi, A. C., Carrera Morales, M. y Perdomo Blanco, L. (2020). Revista Varela, 20 (55).

Benavides Perera, Z (2006) Trayectoria de la Educación Preescolar en Cuba a partir del Triunfo de la Revolución hasta 1995. En CD Carrera Educación Preescolar 3ra. Versión, Soporte Electrónico.

Díaz del Cueto, M. D. (2009). Percepción de competencia del profesorado de EFe inclusión. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 9(35), 322-348. http://cdeporte.rediris.es/revista/ revista35/artpercepción152

Fumero -Pérez, A., C. Escalona –Vázquez, I. Peña García, A. La transición educativa y continuidad del desarrollo de los niños y niñas de preescolar a primer grado desde la formación permanente, Revista de Investigación, Formación y Desarrollo: Generando Productividad Institucional, Vol. 9 No. 3, (2021). https://ojs.formacion.edu.ec/index.php/rif/article/view/300

Fumero -Pérez, A., Macia- Mariño. A, Sánchez- Rodríguez, C. Escalona –Vázquez, I. Los juegos de movimientos, creatividad y variantes para Educación Física en la infancia Preescolar. Revista Arrancada, Vol.21, núm.39, mayo-agosto, 2021

Fumero -Pérez, A. C. Escalona –Vázquez, I. Peña García (2017) Formación Permanente de los maestros para la transición educativa y continuidad del desarrollo de los niños y niñas de preescolar a primer grado. Tesis en Opción al Grado Científico de Doctora en Ciencias Pedagógicas. Santiago de Cuba.

González Rey, F. (1985). Psicología de la personalidad. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

González Rey, F. (1989). Psicología, Principios y Categorías. La Habana: Editorial Ciencias Sociales.

Hardre, P. L. (2011). Motivation for math in rural schools: Student and teacher perspectives. Mathematics Education Research Journal, 23 (2), 213-233.

Hargreaves, E. (2001). Assessment for learning in the multigrade classroom. International Journal of Educational Development, 21, 553-560.

MES (1979): Plan nacional de Cursos de Postgrado Año 1979, República de Cuba.

MES (1986) Plan Nacional de Superación Profesional de Postgrado Curso Académico 1985-1986. Ciencias Pedagógicas. República de Cuba.

Mulryan-Kyne, C. (2007). The preparation of teachers for multigrade teaching. Teaching and Teacher Education, 23 (4), 501-514.

Pérez-Borroto Baláez, T. E (2009).: Sistema de superación profesional, encaminado a la preparación del personal docente de la Educación Preescolar para dirigir la Educación Ambiental en estas edades. Tesis en opción al título de Dra. C. P., UCP “Félix Varela”, Villa Clara, 2009.

Pérez Fleites, O.L. (2009): Modelo de Superación Profesional encaminado a la preparación pedagógica del tutor de los estudiantes de la carrera de Educación Preescolar en condiciones de universalización. Tesis en opción al título de Dra. C. P., UCP “Félix Varela”, Villa Clara.

Ponce Aurora, S (2014). La articulación y continuidad en función del niño preescolar para el tránsito al primer grado. En Lecturas de Pedagogía Preescolar. La Habana: Editorial Pueblo y Educación, p77-78.

Richardson, M., Abraham, Ch. & Bond, R. (2012). Psychological correlates of university students’ academic performance: A systematic review and meta-analysis. Psychological Bulletin, 138 (2), 53- 387.

Valdesprieto Roche, M., Delgado Darias, L., López Chaviano, M. y Arocha Moreno, C. (2004).Algunas consideraciones sobre la evaluación del impacto de la superación. Revista Varela, 4(6), 1–7.