Analysis of student dropout and strategies to increase retention in higher education institutions

Main Article Content

Zuleyma Delgado Saeteros, Msc.

Abstract

This paper analyzes the issue of student dropout and retention from a conceptual point of view. The possible causes associated with this issue are also expressed, which we have categorized as individual, academic, institutional and socioeconomic factors. Based on the analysis, possible support strategies have been proposed that could be implemented in order to maximize retention and improve educational quality, which not only goes from the academic aspect but also from the comprehensive service that a third level institution must provide. The line of research used was exploratory, since the bibliographic review technique was used to collect information and subsequent analysis. It is important to note that the strategies analyzed are also covered by the External Evaluation Model 2024 for accreditation purposes for Technical and Technological Higher Institutes.

Article Details

How to Cite
Delgado Saeteros, Z. (2024). Analysis of student dropout and strategies to increase retention in higher education institutions. Revista De investigación, formación Y Desarrollo: Generando Productividad Institucional, 12(1), 88-95. https://doi.org/10.34070/rif.v12.i1.WVVF7996
Section
Artículos

How to Cite

Delgado Saeteros, Z. (2024). Analysis of student dropout and strategies to increase retention in higher education institutions. Revista De investigación, formación Y Desarrollo: Generando Productividad Institucional, 12(1), 88-95. https://doi.org/10.34070/rif.v12.i1.WVVF7996

References

Adelman, C. (1999). Answer in the Toll Box: Academic Intensity, Attendance Patterns and bachelorís Degree Attainment Jessup.

Amaguaya, K. (2023, September 12). Estudio Senescyt: Deserción universitaria en Ecuador llega al 20,46%. Teleamazonas. https://www.teleamazonas.com/estudio-senescyt-desercionuniversitaria-ecuador/

Barragan, D., y Patiño, L. (2013). El trasfondo de las estadísticas. Elementos para la comprensión del fenómeno de la deserción universitaria en Colombia. Revista Latinoamericana de Administración.

Cabrera, A., Nora, A., y Castañeda, M. (1992). The role of finances in the persistence process: A structural model. Research in Higher Educatio, 33. https://link.springer.com/article/10.1007/BF00973759

Carvajal, A., y Rojas, R. (2013). Factores que inciden en la deserción de los estudiantes en la USTA Colombia. Convenio No. 626 USTA-MEN no publicado.

Ferreyra, M. M., Avitabile, C., Botero Alvarez, J., Haimovich Paz, F., y Urzúa, S. (2017). Higher Education in Latin America and the Caribbean. At a Crossroads.

Himmel, E. (2002). Modelo de análisis de la deserción estudiantil en la educación superior. Revista Calidad en la Educación: retención y movilidad estudiantil en la educación superior, (17). https://doi.org/10.31619/caledu.n17.409

Jaramillo, L., Osorio, M., y Narváez, V. (2011). . El acompañamiento en los procesos de mejora de la práctica educativa en el preescolar de los maestros profesionales y en formación. Revista Infancia Imágenes, 10(2), 113.

Lemaitre, M. J. (2005). Equidad en la educación superior: un concepto complejo. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, Vol 3(2). https://www.redalyc.org/pdf/551/55103206.pdf

Mélich, J. (2004). La lección de Auschwitz. 78.

Plá, S. (2018). Calidad educativa. Historia de una política para la desigualdad. México UNAM.

Rodriguez, J., y Hernández, J. (2008). La deserción universitaria en México. La experiencia de la Universidad Autónoma Metropolitana Campus Iztapalapa. Instituto de investigación en educación. Actualidades investigativas en educación, 1-31. e http://redalyc.uaemex.mx/pdf/447/44780116.pdf

Sahney, S., Banwet, y Karunes. (2004, Marzo). A SERVQUAL and QFD approach to total quality education. International Journal of Productivity and Performance Management, vol. 53. https://ideas.repec.org/a/eme/ijppmp/17410400410515043.html

Silva, M. (2011). El primer año universitario: Un tramo crítico para el éxito académico. Perfiles educativos, 33. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0185-26982011000500010yscript=sci_abstractytlng=pt

Tinto, V. (1982). Limits of theory and practice of student attrition (Vol. 3). Journal of Higher Education.

Tinto, V. (1989). Definir la Deserción: Una cuestión de perspectiva. Tünnermann Bernheim, C. (2013, Abril-Junio). Diez Respuestas de la Educación Superior a los Desafíos Contemporáneos. Red de Revistas Científicas de América Latina, el Caribe, España y

Portugal, vol.56, 5. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=37331245002

Zumárraga, Castro, M., Peñaherrera, M., González, L., Romero, Y., Luzuriaga, J. C. (n.d.). Afinidad entre Intereses profesionales y carrera elegida : Análisis de su relación con la deserción universitaria temprana. VIII Congreso Clabes, 296