Literature review of investigative trajectories on Theological and Religious educational scientific articles in Latin America on the Google Scholar Databe (2018-2024).
Main Article Content
Abstract
The redaction of scientific articles on theological topics shows a sample of the identity of Latin American authors, their objectives, doubts, and goals to be achieved within the scope of theological understanding and religious education. This research aims to generate a current review of the academic production published between the years 2018- 2024 in Latin America. This literature review selected 14 scientific articles as a sample. The methodology used was carried out through the systematic review of the Google Scholar database in the Latin American region, the selection of review articles with themes of theology and religious education, and the concise description of the findings. The review allows us to conclude that the major research trends are directed at studies of the theology of liberation as well as a critical and pluricultural religious education, and the reasons for these trends are due, for the most part, to contemporary publishing contexts based on an own identity that seeks a human formation developed to the social change and the union of cultures.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Este trabajo tiene licencia DE Atribución/Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional. CC BY-NC-SA 4.0.
How to Cite
References
Aguilera, D. R. G. (2022, 9 julio). Análisis de la relación entre las ciencias naturales y la teología,una revisión de la literatura. https://editorialalema.org/index.php/pentaciencias/article/view/127
Armas Asín, F. (2023). Experiencia social y misión en la Iglesia Católica de América Latina enel siglo XX: Revisión de la literatura y aportes. Allpanchis, 50(92), 9– 28.https://revistas.ucsp.edu.pe/index.php/Allpanchis/article/view/1557
Baeza Correa, Jorge. (2022). Jóvenes y religión: una revisión sistemática cualitativa de datosdisponibles en algunos países de América Latina. Revista temas sociológicos, (31), 205-234.https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8823172
Da Costa, R., & Silveira, S. (2015). “Como Deus é ciente em sua essência divina”: a Presciênciade Deus em Santo Tomás de Aquino e no Livro da Contemplação (C. 1271-1273) de RamonLlull. Transformacão, 38(2), 9–34. https://doi.org/10.1590/S0101-31732015000200002
De Kirby, Y. Z. (2018). La batalla por el alma de América Latina: Una revisión crítica del papelde la religión en el continente. Humania del Sur, 155.
Goldie, V. (2023). El testimonio de la fe en el ámbito secular. Soleriana: revista de la facultadde teología del Uruguay Monseñor Mariano Soler, (46), 11-20.https://www.facteologia.edu.uy/wp/wp-content/uploads/2023/12/Goldie.- Soleriana-46.pdf
Gonzáles, Daiana (2021). Teología de la Liberación: Influencias, características y las tensionescon el Vaticano; Universidad Nacional del Nordeste. Facultad de Humanidades. Instituto deFilosofía; Acheronta; 6; 9-2021; 50-75 https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/207927
Latinobarómetro (2021).Informe 2021. Adiós a Macondo. https://www.latinobarometro.org/lat.jsp
López-Cózar, E. D., & Caballero, R. R. (2013). El impacto de las revistas de comunicación:comparando Google Scholar Metrics, Web of Science y Scopus. Comunicar: Revista científicaiberoamericana de comunicación y educación, (41), 45-52.https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4376271
Madero, C. (2018). New thinking about Catholic education from Latin America: what the bishopssaid at Medellin (1968), Puebla (1979), Santo Domingo (1992), Aparecida (2007). InternationalStudies in Catholic Education, 10(1), 30-43.https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/19422539.2018.1418944
Montoya Hernández, M. A. (2019). Hacia una educación religiosa en clave intercultural:recuperando la memoria. Siwo Revista De Teología, 12(2), 89-103.https://doi.org/10.15359/siwo.12-2.4
Palomino Pareja, Héctor. 2023. «Proceso Formativo De La teología De La liberación: Unareflexión histórica Y teológica». Huella Teológica 5 (2):59-79.https://www.coclic.org/revteo/index.php/ht/article/view/83.
Toro Jaramillo, I. D., & Rúa Penagos, J. A. (2020). Words about God in the peripheralcommunities of Medellín. Verbum et Ecclesia, 41(1), 1-10.https://journals.co.za/doi/abs/10.4102/ve.v41i1.2072
Turriago Rojas, D. G. (2018). Breve perspectiva histórica de la teología de la liberación. Revistade la Universidad de La Salle, (78), 149-163.https://ciencia.lasalle.edu.co/cgi/viewcontent.cgi?article=2223&context=ruls
Rúa Penagos, J. A., & Toro-Jaramillo, I.-D. (2021). Creo en Dios: análisis de contenido delprimer artículo de fe cristiana, a partir de la revisión de literatura. Perseitas, 10, 5–26.https://doi.org/10.21501/23461780.4162
Sepúlveda Romero, L. V., & Saldarriaga Vélez, Ó. D. J. (2022). Estado del arte de lastrayectorias investigativas sobre educación religiosa escolar en Hispanoamérica (1991-2020).Franciscanum. Revista de las Ciencias del Espíritu, 64(177), 12-12.http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0120- 14682022000100012&script=sci_arttext
Vindas, R., & Huertas-Sánchez, R. (2024). Pedagogía de la fe: Apuntes de la Consulta deTeología Práctica Latinoamericana y Caribeña. Teología Práctica Latinoamericana, 3(1), 127-147.https://revistas.ubl.ac.cr/index.php/tpl/article/view/639