Dual training, an approach from its stakeholders: case of the University of Cuenca-Ecuador.

Main Article Content

Silvana Astudillo
Alejandra Bravo Hernández, Lic.
Karen Armijos, Lic.

Abstract

The objective of this study is to analyze the profile, skills, needs and functions of three direct interest groups of dual training: students, teaching tutors and business tutors of the Business Administration career dual modality offered by the University of Cuenca, Ecuador.  The Kruskal-Wallis test was applied to determine if there are significant differences in the perception of the degree of development of competencies between the interest groups under study and a descriptive and bivariate analysis was applied to identify needs and functions. The findings show differences in the competencies developed by the actors. Furthermore, the main need perceived by the students is for the business tutors to know the dual modality and how they should guide them in their training process, for the tutor teacher to integrate and relate the theory with the challenges faced by organizations, and for the business tutor to know the content of the core subject and the assignment of tasks during the business phase. The study suggests enhancing soft skills in students so that they function effectively in the business environment, teacher tutors must adequately integrate theoretical concepts with real situations in the work environment, business tutors must be trained in dual training and Of course, the Higher Education Institution (IES) must establish close relationships between the actors of the educational institution and the company.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Dual training, an approach from its stakeholders: case of the University of Cuenca-Ecuador. (2024). Revista De investigación, formación Y Desarrollo: Generando Productividad Institucional, 12(3), 44-56. https://doi.org/10.34070/rif/.v12.i3.2024.37544-56
Section
Artículos

How to Cite

Dual training, an approach from its stakeholders: case of the University of Cuenca-Ecuador. (2024). Revista De investigación, formación Y Desarrollo: Generando Productividad Institucional, 12(3), 44-56. https://doi.org/10.34070/rif/.v12.i3.2024.37544-56

References

Alemán, J. (2015). El sistema dual de formación profesional alemán: escuela y empresa. Educação e Pesquisa, 41(2), 495-511.

Araya Muñoz, I. (2008). La formación dual y su fundamentación curricular. Revista Educación, 32(1), 15.

Beraza Garmendia, J. M. (2023). Development of transversal competences in dual training in the degree in BA. Journal of Management and Business Education, 6, 96-121.

Carvajal, R. P., Romero, A. J., y Álvarez, G. (2017). Estrategia para Contribuir a la Implementación de la Formación Dual de los Profesionales de Ciencias Empresariales en las Pequeñas y Medianas Empresas de la Provincia Tungurahua, Ecuador. Formación Universitaria, 10(5), 29–40.

Chávez-Cruz, G. J., Chávez-Cruz, R. B., y Chávez-Flores, R. D. (2023). Estrategia pedagógica para la implementación de la formación dual. Carrera de Contabilidad y Auditoría en la Universidad Técnica de Machala. Portal de la Ciencia, 4(3), 304-324.

Ceja Romay, S. N., Céspedes Gallegos, S., Vázquez González, L. A., y Pacheco López, E. (2022). Estudio de las habilidades blandas: Profesores del Tecnológico Nacional de México, Campus Coatzacoalcos. Revista Scientific, 7(24), 219–236.

Consejo de Educación Superior del Ecuador. (2017). Reglamento de Régimen Académico Consejo Educación Superior. Resolución del Consejo de Educación Superior 51. Registro Oficial Edición Especial 854. https://www.ces.gob.ec/lotaip/2017/Diciembre/Anexos%20Procu/An-lit-a2- Reglamento%20de%20R%C3%A9gimen%20Acad%C3%A9mico.pdf

Consejo de Educación Superior del Ecuador (2018). Reglamento para Carreras y Programas en modalidad de formación dual. CES.

Delgado de la Torre, R. (2008). Probabilidad y estadística para ciencias e ingenierías. Delta.

Espinoza Freire, E. E. (2020). La formación dual en Ecuador, retos y desafíos para la educación superior y la empresa. Universidad y Sociedad, 12(3), 304-311.

Espinoza Mina, M. A., y Gallegos Barzola, D. (2020). Habilidades blandas en la educación y la empresa: Mapeo Sistemático. Revista Científica UISRAEL, 7(2), 39–56.

Flores-Sánchez, G. G., y Vigier, H. P. (2019). El Impacto del Modelo educativo dual en la formación profesional del estudiante. Revista Colombiana de Educación, 78. 173-206.

Gamino-Carranza, A., Acosta González, M. G., y Pulido Ojeda, R. E. (2016). Modelo de formación dual del Tecnológico Nacional de México. Revista de Investigación en Educación, 14(2), 170-183.

Goss-Sampson, M. A. (2018). Análisis estadístico con JASP: una guía para estudiantes. Fuoc.

Isus Barado, S., Curto Reverte, A., Cobos Rius, de la Fuente Romero, J., Peguera Carré, M. y Coiduras Rodríguez, J. (septiembre 2021). Perfil Profesional de los tutores en formación dual en ámbito universitario. En Carro Sancristóbal, L., Carabias Herero, M. y Morcillo Casas, V. (Eds.), Buena orientación, buena elección. II Congreso Internacional de Orientación Universitaria, (502-514). Valladolid.

Juanes Giraud, B. Y., y Rodríguez Hernández, C. (2020). Dual training. Analysis elements for implementation in an Ecuadorian university. Conrado, 16(74), 354-363.

López Gumucio, J. R. (2010). La selección de personal basada en competencias y su relación con la eficacia organizacional. PERSPECTIVAS, 26, 129-152.

Marhuenda, F., Chisvert, M. J., y Palomares-Montero, D. (2017). La formación profesional dual en España. Consideraciones sobre los centros que la implementan. Revista Internacional de Organizaciones, (17), 43–63.

Mittmann, F. (2001). Educación dual en Costa Rica: proyecto piloto mecánica automotriz del Colegio Vocacional Monseñor Sanabria 1996-1999. Instituto Nacional de Aprendizaje.

OCDE- Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos. (2019). Estrategia de Competencias de la OCDE 2019: Competencias para construir un futuro mejor. OECD.

Pérez Delgado, J., y Ramírez Reyes, N. (2022). Formación Profesional Dual (FPD) en México: ¿política educativa emergente o alternativa pertinente de inserción laboral?. Revista Internacional De Organizaciones, (29), 139–160.

Red DHLA- Duale Hochschule Latinoamérica. Red de Universidades Modelo Dual Alemán. (2022). El Modelo de Educación Dual Alemán. Red DHLA. https://www.dhla.org/el-modelo-de-educacion-dual-aleman/

Rodríguez Siu, J. L. (2020). Las habilidades blandas como base del buen desempeño del docente universitario. INNOVA Research Journal, 5(2), 186–199.

Universidad Autónoma de Bucaramanga. (2021). Lineamientos Base de la Modalidad Dual Documento Síntesis. Recuperado el 20 de junio de https://unab.edu.co/wp-content/uploads/archivos/documentos_pei/V-SGC-OD-27-V2%20Lineamientos%20Base%20de%20la%20Modalidad%20Dual%20-%20Documento%20Sintesis.pdf

Virgós-Sánchez, M., Burguera-Condon, J., Pérez-Herrero, M. H. (2021). La Formación Profesional Dual en la empresa desde la perspectiva de sus protagonistas. Revista Complutense de Educación, 33(1), 27-39.

Zavala Sañudo, C. G., y Huerta Salomón, M. (2020). El rediseño curricular y la transición de la educación tradicional a una educación dual. Trascender, Contabilidad y Gestión, 5(15), 46–65.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>