The invisible gaps in dual language training in Ecuador: A critical approach to integrating AI into education.

Main Article Content

Ronald Reyes Arciniegas, Lic.

Abstract

This study examines the gaps in Ecuador's dual education system in the face of growing labor market demands due to advances in Artificial Intelligence (AI). The objective here is to expose the disconnects between curricula and emerging digital skills required in the workplace. The results indicate a limited presence of knowledge surrounding: the use and knowledge of Artificial Intelligence tools, current digital competencies, and teaching strategies for these new skills, along with weak coordination between the education system and industry. In light of these findings, the integration of AI into student curricula, ongoing and continuing education for faculty and staff, and the strengthening of partnerships with local industry are recommended. This research provides a framework for further research aimed at transforming dual education based on contemporary technological industrial dynamics, encouraging a more relevant, innovative, and aligned academic environment with the demands of the 21st-century labor market.

Article Details

How to Cite
Reyes Arciniegas, R. (2025). The invisible gaps in dual language training in Ecuador: A critical approach to integrating AI into education. Revista De investigación, formación Y Desarrollo: Generando Productividad Institucional, 13(1), 48-54. https://doi.org/10.34070/rif/.v13.i1.2025.409.48-54
Section
Artículos

How to Cite

Reyes Arciniegas, R. (2025). The invisible gaps in dual language training in Ecuador: A critical approach to integrating AI into education. Revista De investigación, formación Y Desarrollo: Generando Productividad Institucional, 13(1), 48-54. https://doi.org/10.34070/rif/.v13.i1.2025.409.48-54

References

Acuña-Gamboa, R. C.-C. (2021). Competencias digitales docentes y formación continua: una propuesta desde el paradigma cualitativo. Latinoamericana de Tecnología Educativa, 119-134.

Bernardina Villanueva Domínguez, R. P. (2025). Metodología activa como estrategia de aprendizaje en la educación técnica. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 386-400.

Buenaño, D. A. (2025). Inteligencia artificial y transformación social: desafíos para el sistema educativo en Ecuador. Educación y Desarrollo, 65-67.

Dustin Tahisin Gómez Rodríguez, Y. C. (2016). Revision Documental Una Herramienta Para El Mejoramiento. Chakiñan de Ciencias Sociales y Humanidades, 46-56.

Flores, G. (2021). Transformación digital de la educación superior: retos y oportunidades en América Latina. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 35–48.

Giraud, B. Y. (2020). La formación dual. Elementos de análisis para implementación en una universidad ecuatoriana. Universidad y Sociedad, 304-311.

Gonzáles Torres, L. M. (2024). Innovación educativa: el impacto de la inteligencia artificial en el aprendizaje en la educación en Ecuador.: Educational innovation: the impact of artificial intelligence on learning in Ecuadorian education. Multidisciplinar G-Nerando, 2172.

Juan Luis, Á. &. (2003). EL SENTIDO DE LA INVESTIGACIÓN CUALITATIVA. Dilanet, 15-18.

Leticia Velarde, A. M. (2014). Sistema Dual de Aprendizaje:Un modelo educativo dinámico para una formación dual. ECORFAN, 10-12.

M. Baños, G. (2025). Inteligencia artificial y su impacto en la automatización del trabajo en México. Venezolana de Gerencia, 8-9.

Ministerio de Educación. (2021). Agenda Educativa Digital 2021 - 2025. Quito: © Ministerio de Educación.

Naranjo-Toro, J. A.-V.-V. (2022). Propuesta de metodología aplicada a la educación dual para el estímulo de competencias en la Enseñanza Superior en Ambato, Ecuador. Revista Científica Arbitrada Multidisciplinaria PENTACIENCIAS, 22-35.

Osorio, M. J. (2022). Inteligencia artificial en la educación: aplicaciones y desafíos para América Latina. Educación y Desarrollo Social, 55–69.

Pérez-Ortega, J. (2024). Inteligencia Artificial en la educación universitaria: Innovaciones y desafíos. Espacios, 12-15.

Pineda-Herrero, P., Ciraso-Calí, A., & Arnau-Sabatés, L. (2019). LA FP DUAL DESDE LA PERSPECTIVA DEL PROFESORADO: ELEMENTOS QUE CONDICIONAN SU IMPLEMENTACIÓN EN LOS CENTROS. Educación XX1, 15-43.

Rueda, M. E. (2021). Formación profesional dual en América Latina: avances y desafíos para la educación técnico-tecnológica. Revista Internacional Magisterio – Educación y Pedagogía, 18-23.

Senescyt. (4 de Diciembre de 2019). educacionsuperior. Obtenido de educacionsuperior: https://www.educacionsuperior.gob.ec/impulso-a-la-formacion-dual-contribuira-al-desarrollo-productivo-del-ecuador/

Utpl. (12 de agosto de 2024). Noticias UTPL. Obtenido de Noticias UTPL: https://noticias.utpl.edu.ec/el-rol-de-las-competencias-digitales-en-la-educacion

Vargas Zúñiga, F. (2023). Inteligencia artificial y gestión de talento humano: Avances y desafíos. Notas Técnicas N.º 17 – OIT/Cinterfor, 1.

Vera, F. (2023). Integración de la Inteligencia Artificial en la Educación superior: Desafíos y oportunidades. Transformar, 17-34.