The professional development of teachers and their link to the training of future teachers

Main Article Content

Rigoberto Menéndez Maranillo, Msc.
Sania Domecg Pérez, Lic.
Niurkis E. Pérez Rodríguez, MSc.

Abstract

The need for teachers to employ the most advanced techniques and theoretical foundations of pedagogy in their work, with a high scientific and methodological preparation in their discipline and an adequate updating of their knowledge, constitutes one of the priorities of the Ministry of Education. Professional development is aimed at improving the activity that each teacher develops in order to raise his or her level. The insufficiencies in the development of professional development, which allows the integration of the academic, work and research components, constitute one of the problems of the center. This is precisely the center of analysis of our research, whose content emphasizes the needs that still persist. In the research, empirical and theoretical methods were applied (survey, analysis-synthesis, systemic-structural, among others), which in the research process are an important part for the understanding, explanation and interpretation of the scientific problem. The objective of the research is to develop a system of scientific-methodological activities as an alternative solution to this problem in order to raise the level of professional preparation and achieve the integration, generalization and transfer of knowledge and skills acquired by students for their training as scientists.

Article Details

How to Cite
Menéndez Maranillo, R. ., Domecg Pérez, S., & Pérez Rodríguez, N. E. . (2024). The professional development of teachers and their link to the training of future teachers. Revista De investigación, formación Y Desarrollo: Generando Productividad Institucional, 12(1), 1-8. https://doi.org/10.34070/WVVF7996
Section
Artículos

How to Cite

Menéndez Maranillo, R. ., Domecg Pérez, S., & Pérez Rodríguez, N. E. . (2024). The professional development of teachers and their link to the training of future teachers. Revista De investigación, formación Y Desarrollo: Generando Productividad Institucional, 12(1), 1-8. https://doi.org/10.34070/WVVF7996

References

Añorga, J. (2004). Glosario de Términos de la Educación de Avanzada. Material en soporte magnético. La Habana: Gente Nueva.

Bernaza, G. (2004). Teoría, reflexiones y algunas propuestas desde el enfoque histórico cultural para la educación de posgrado. La Habana: MES.

Caballero Veranes, H., y Kerton Manners, L. (2023). La superación profesional del docente de Matemática en la Educación Técnica. RPNS, 19(3), 164-177.

Cabrera Carrazana, Y., Martínez Álvarez, F., Martín Agüero, O., Serrano Tamayo, M., y Mestre León, A. (2021). La superación profesional desde una perspectiva transdisciplinaria. Cognosis, 6(3), 87-96.

Collazo, Z. S. (2019). Enfoques teóricos acerca de la superación profesional, una mirada en las áreas técnicas. Varona(68), 1-6.

Del Llano, M., y Arencibia, V. (2004). Formación inicial y permanente de los profesores en los Institutos Superiores Pedagógicos. La Habana: Soporte electrónico.

Gómez Vahos, L., Muriel Muñoz, L., y Londoño-Vásquez, D. (2019). El papel del docente para el logro de un aprendizaje significativo apoyado en las TIC. Encuentros, 17(2), 118-131.

Morales Crespo, C., Guerra Salcedo, M., y Iraola Herrero, P. (2013). ESTRATEGIA PARA LA SUPERACIÓN PROFESIONAL EN EDUCACIÓN ENERGÉTICA DE LOS DOCENTES DE PREUNIVERSITARIO. Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa (REFCalE), 1(1), 73-92.

Morell-Alonso, D., Armas-Crespo, M., y Riol-Hernández, M. (2023). Sistema de acciones de superación en Ciencia, Tecnología y Sociedad para directivos de la universidad. Educación y Sociedad, 21(Especial), 354-374.

Nemecio Núñez , R., y Palacios C, P. (2004). LA SUPERACIÓN DOCENTE CONTINUA: ALGUNOS CRITERIOS PARA SU PERFECCIONAMIENTO. Revista Iberoamericana de Educación, 35(1), 1-8.

Portuondo Hitchman, O., Tuya Pendás, L., y Betarthe Rojas, L. (2023). Sistema de acciones de superación para el mejoramiento del desempeño profesional pedagógico. Panorama, 18(1), 80-88.

Ruíz-Díaz, A., Roque-Doval, Y., y Rodríguez-Ruíz, M. (2017). Acciones de superación profesional para potenciar la competencia en comunicación de resultados científicos. Revista Electrónica Educare, 21(2), 1-23.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.